Új évszázad, új elvárások, új hajtási mód
Az elmúlt évszázadban a belsőégésű motorok forradalmasították világunkat, és bár az automobilok eleinte csak az arisztokraták drága játékszereként jelentek meg az utakon, mára megbízható és megfizethető segítőtársainkká váltak. Ám az autók és a fosszilis energiahordozók használatának elterjedése nemcsak életünkre, hanem környezetünkre is hatással volt. Ezért döntött úgy a Toyota 1993-ban, hogy a tisztább jövő érdekében egy alacsony károsanyag-kibocsátású autót épít.
A 21. század küszöbén
Felvillanyozó élmény
A teljesítmény egy szinten volt az akkori idők hasonló méretű benzinmotoros autóinak teljesítményével, ám az üzemanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás sok esetben feleannyi volt – vagyis még a Prius tervezőinek eredeti célkitűzésénél is kedvezőbb.
A kabin ugyanolyan futurisztikusra sikerült, mint maga az autó. A legfontosabb információkat, vagyis a sebességet és hasonló adatokat mutató fő műszeregység középre került, ahol az autós könnyen leolvashatta. Alatta egy nagyméretű LED képernyő kapott helyet, amin az utasok mindig láthatták, hogy a hibrid rendszer éppen melyik erőforrást használja hajtásra, vagy hogyan áll az akkumulátor töltése.
Az akkori reklámszövegek szerint az új Prius “a 21. századi benzin- és elektromos autók előfutára” – és ma már jól tudjuk, mennyire pontosnak bizonyult ez a jóslat. Az első autókat 2000-ben kezdték exportálni Japánból; a környezettudatos amerikaiak azonnal a szívükbe zárták a Priust, és rengeteg sztár ült ilyen autóba, ami egyre ismertebb és népszerűbb lett.
A világ izgatottan találgatta, hogyan lesz képes a Toyota továbbfejleszteni egy ennyire radikális elképzelést.
Egy új korszak megteremtése
Az egyetlen járható út az volt, hogy mindent tiszta lappal kezdtek – így született meg 530 szabadalom bejegyzésével a még modernebb, második generációs Prius.
Műszaki bűvészmutatvány
A Prius nem csupán arra szolgált, hogy a Toyota ezzel demonstrálja világelső környezettudatos technológiáit. Ezt az autót innovatív technológiái emelték arra a piedesztálra, ahol mindmáig áll.
Ebben az autóban jelent meg a világon először az Intelligens Parkolássegítő Rendszer, ami segít a vezetőnek biztonságosan beállni a parkolóhelyekre, de jó példa az újszerű megoldásokra az elektromos klímaberendezés is, ami a leállított motorú autóban is működött.
A kabin most még bőségesebb helyet kínált egy ötfős család számára. A középen elhelyezett műszeregység szélesebb lett, s a nagyméretű, futurista formavilágú műszerfal központi helyét immár egy színes multimédia képernyő foglalta el. Az új Priusok felszereltségében számos olyan tétel szerepelt, ami addig csupán a legmagasabb szegmensekben volt megszokott: a sebességtartó elektronika, a prémium audiorendszer, a műholdas navigáció, a telefonkihangosító és a tolatókamera láttán a vásárlók úgy érezhették, mintha a motorizált Nirvána kapui tárultak volna ki előttük.
A második generációs Prius öt éven át volt kapható, s ez idő alatt kétségtelenné vált, hogy az emberek megszokták és elfogadták a hibrid hajtást. Világszerte számos vevőelégedettségi felmérés – egyebek mellett a JD Power jelentés is – bizonyította, hogy egyre több ember választ ilyen autót, mert kifejezetten kellemesnek találják az életet a Priussal.
Az autó elképesztő sikert aratott: a vállalat az első hónapban csupán 10.000 eladásra számított, ám ezzel szemben 180.000 megrendelés érkezett, és a vevőket a hét hónapra nyúló várólista sem riasztotta el.
A jó is lehet még jobb
A Prius harmadik generációja 2009-ben jelent meg az utakon. Az autó elképesztő sikert aratott: a vállalat az első hónapban csupán 10.000 eladásra számított, ám ezzel szemben 180.000 megrendelés érkezett, és a vevőket a hét hónapra nyúló várólista sem riasztotta el. Az új modell felkeltette az emberek kíváncsiságát, és a vásárlási kedvet tovább fokozta, hogy még ugyanebben az évben több állam is kedvezményeket vezetett be a környezetbarát autókra.
Az új modell körvonalai nagyjából változatlanok maradtak, bár a második modellgeneráció lágy íveit éles vonalak és sarkos felületek váltották fel; az új Prius megjelenése olyan magabiztosságot sugallt, ami tökéletesen illett a világ legnagyobb számban értékesített hibridjéhez.
A műszaki tartalom láttán az is nyilvánvalóvá vált, hogy a Prius mérnökei nem ültek a babérjaikon: az autó minden tekintetben kiforrottabb, kifinomultabb és modernebb lett. Az autópálya-menetek alacsonyabb fogyasztása és a kisebb sebességtartományban leadott nagyobb nyomaték érdekében a szakemberek 1,8 literre növelték a benzinmotor lökettérfogatát, és áttervezték a hibrid rendszer részegységeinek 90 százalékát, hogy azok könnyebbek legyenek, és kisebb helyen elférjenek.
Pillantás a jövőbe
Bár a Prius viszonylag rövid ideje (csupán 18 éve) létezik, mégis elég sokat mutatott már fel ahhoz, hogy az elmúlt 100 év egyik legmeghatározóbb autójaként kerüljön be a történelemkönyvekbe. Eleinte nem osztotta mindenki azt az elképzelésünket, hogy a hibridek átformálhatják a jövő mobilitását és ezzel együtt környezetünket is, mára azonban a legtöbben elismerik, hogy a Prius és hibrid technológiája hatalmas és fontos lépést jelent a jövő nulla emissziójú közlekedése felé.
A Prius minden egyes generációja fontos szerepet játszott a károsanyag-kibocsátás mérséklésében, az üzemanyag-fogyasztás csökkentésében, a modern technológiák fejlődésében, és ami mindennél fontosabb: izgalmas alapot teremtett a kellemes és környezettudatos vezetési élményhez.